Goed werkt beter

Gedeputeerde Sietske Poepjes begrijpt niet waarom de sponsoring rond LF2018 zo moeizaam verloopt: inhoudelijk staat het toch als een huis? Alsof dat voldoende is om bedrijven over de streep te trekken om te doneren. Bedrijven zijn geen filantropische instellingen die zomaar geld weggeven, ze willen er altijd iets voor terughebben ook al geven ze geld aan goede doelen. Kun je als bedrijf geld verdienen aan goede doelen? Een paar jaar geleden kocht ik voor tien euro in de nadagen van de ondergang van een boekwinkelketen het boek Goed werkt beter! Geschreven door o.a. Philip Kotler, een grote naam op het gebied van marketing. Gekocht onder het motto, die paar euro gaan mij de kop niet kosten en wellicht word ik er wat wijzer van. Jarenlang lag het op de stapel nog te lezen, voor de gelegenheid een stukje in gelezen: Ja, bedrijven kunnen geld verdienen door goed te doen. Moet je natuurlijk wel de goede dingen goed doen en dat kun je nu in dat boek lezen. Waarom sponsoren bedrijven LF2018 dan niet?

Het antwoord is eenvoudig: ze weten niet dat het in hun voordeel kan. Niet iedereen koopt voor de aardigheid een “moeilijk” boek en ondernemers lezen alleen boeken in de vakantie en zelden om een betere ondernemer te worden. Alweer een tijdje geleden presenteerde Club2018 zich voor het eerst op de zakelijke beurs Trade Experience Leeuwarden, tegenwoordig weer gewoon bedrijvencontactdagen geheten. Een leuk standje met slechts weinig aanloop. Tijdens de beurs hier en daar wat gepolst, wat blijkt: mensen denken bij cultuur aan een bezoek aan schouwburg of museum en niet aan zakendoen. De eerste leden van Club2018 zagen wel de zakelijke kansen, een alcoholische drank met 20,18 procent alcohol, een kaasje met opdruk, dat werk. Het laaghangend fruit is geplukt en de rest snapt niet wat LF2018 hun te bieden heeft. Veel moeite om de doelgroep over de streep te trekken heeft de organisatie ook nooit gedaan, afgelopen jaren zag je steevast op de bedrijvencontactdagen een standje van houten kratten staan op het plein rondom voetbalclub Cambuur. Zo win je geen enkele wedstrijd en zeker geen sponsoren.

Sponsoring nu een gelopen race? Lijkt mij niet, er zal meer moeite gedaan moeten worden om sponsoren te winnen. Het Friese College van Gedeputeerde Staten doet er verstandig aan om de mogelijkheden op korte termijn te onderzoeken, snel succes is toch niet meer aan de orde. Voor de lange(re) termijn zijn er aardige maatschappelijk relevante projecten waar bedrijven hun naam aan kunnen verbinden, denk aan het project rond de bijen en het project kunst in het land in de omgeving van de Waddenzee. Cause marketing als groeistrategie, goed werkt beter! De gedeputeerde kan er maar beter goed werk van maken want slecht besturen levert niks op.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s